2020
Zpráva o stavu SSZ v Plzni - bilance roku 2019
22. 1. 2020 | Autor: Pouzar Vladimír, ing.
V článku o světelné signalizaci v Plzni byly podrobněji rozebrány jednotlivé technologie i s obsáhlejším komentářem. Letos se tedy opět zaměříme jen na popis změn, ke kterým v roce 2019 na poli SSZ došlo. V tabulkách jsou uvedeny hodnoty k 1. lednu 2020. Meziroční pokles znamená většinou posun k lepšímu, tedy úbytek zastaralých technologií a nežádoucích stavů, zobrazuje však i dvě dlouhodobě vypnutá SSZ.
technologie řadiče, typ | mimo | ||||||
C900 | 920ES | 940ES | MR | MS | jiné | celkem | provoz |
57 | 5 | 16 | 7 | 5 | 1 | 91 | 2 |
Byla vypnuta dvě zařízení kvůli dlouhodobé stavbě, a sice na křižovatce K606 Klatovská - Kaplířova a na K347 Studentská - Žlutická. Obě křižovatky procházejí rozsáhlou stavební úpravou, jejíž součástí je i kompletní rekonstrukce SSZ. Řadič C900 z K606 byl ošetřen, přeprogramován a je připraven na opětovnou instalaci v terénu. Řadič MS z K347 bude nahrazen modernějším a s jeho dalším využitím se již nepočítá.
Na P412 přechod Chrástecká byl v rámci rekonstrukce vnější výbavy SSZ přestavěn původní řadič C900 na úspornější C920. Přechod na 1W technologii je realizován pouhou výměnou napájecí a spínací části řadiče, přičemž řídící a hlídací část zůstává původní. Nutné je ovšem osazení nízkonapěťových LED návěstidel.
Na K202 Vejprnická - Křimická byl z důvodu havárie původního zastaralého řadiče MS osazen záložní C900. V současné době se chystá kompletní rekonstrukce venkovního vybavení křižovatky.
Další dosluhující řadič MS byl nahrazen modernějším typem C940 na křižovatce K315 Lidická - Mozartova. Zde také došlo k instalaci úspornějších LED návěstidel.
SSZ | z toho | technologie připojení k ústředně | návěstidla | ||||
v provozu | připojeno | optika | kabel | kombi | GSM | nic | chod/cykl |
91 | 87 | 35 | 18 | 25 | 9 | 4 | 28 |
Co se týče komunikace s ústřednou: Řadiče K347 a K606 momentálně nekomunikují (viz. výše), navíc však přibylo spojení od K512 Nepomucká - Štefánikova. Tento řadič SX je v rámci pilotního projektu stále majetkem dodavatele, byl však pomocí GSM modemu připojen k dopravní ústředně. Ubyla tak další křižovatka z řady nepřipojených, jejichž počet ve městě se tím snížil na pouhé čtyři. K202 byla rovnou připojena na optické vlákno, stejně tak K111 U Prazdroje - Sirková, K501 Mikulášská - U trati, K503 Slovanská - Radyňská a K522 točka Světovar. P412 zůstala na bezdrátovém GSM modemu a K315 byla kombinovaným způsobem „kabel>>optika“ připojena přes přípojný bod u K314 Lidická - Alej Svobody.
Smíšená návěstidla „chodec/cyklista“ byla nově osazena jen na P412 přechod Chrástecká. Plošná instalace do ostatních dnes možných lokalit byla vloni z různých důvodů pozastavena a její realizace se předpokládá během letošního prvního pololetí.
1.1.2020 | technologie svítidel: | preference MHD: | |||||
SSZ | klasické | LED | jen trolej. | jednotka | bez | ||
v provozu | žárovky | 230V | nízkoVolt | kontakty | v místě | sdílená | pref. |
91 | 30 | 39 | 22 | 12 | 51 | 12 | 16 |
Nahrazení klasických žárovek úspornějšími LED-svítidly většinou souvisí s výše zmiňovanými akcemi. Odpovídající nízkonapěťová návěstidla byla instalována u všech nových řadičů C920 a C940 (K315, P412), na K503 Slovanská - Radyňská pak byla použita verze pro 230V.
Rádiové jednotky pro preferenci vozidel MHD byly nově osazeny na K202 Vejprnická - Křimická, K301 Otýlie Beníškové - Malická, K315 Lidická - Mozartova a K501 Mikulášská - U trati. Nejde však o jednotky zcela nové, všechny byly přesunuty z jiných lokalit, které bylo možno obsloužit preferencí sdílenou. Pouhou optimalizací stávajících jednotek ve smyslu maximálního využití jejich kapacity tak dochází k rozšiřování počtu SSZ s preferencí, aniž by byl nutný nákup jednotek nových.
Sdílená preference byla nově spuštěna na K324 Otýlie Beníškové - Lochotínská, K547 Koterovská - Habrmannova a K603 Klatovská - Klostermannova. Na K113 U Prazdroje - Gambrinus, K333 Studentská - Komenského, K334 Gerská - U jam a K651 Folmavská - Technická pak nahradila původní, dnes jinde používané jednotky.
Bez náhrady zrušena pak byla preference na K500 Železniční - Koterovská a K556 Železniční - Lobezská. Na obou křižovatkách byla totiž osazena pouze dočasně během rekonstrukce mostů u Hlavního nádraží a v současné době už zde žádné linky MHD neprojíždějí.
Lze předpokládat, že i v roce 2020 bude modernizace SSZ v Plzni alespoň podobným tempem pokračovat.
Související články
Zpráva o stavu SSZ k 31. 3. 2018
2. 5. 2018 | Autor: Pouzar Vladimír, ing.
Přehled úprav a realizací nových technologií v systému světelné signalizace, provedených od roku 2016 Více
Zpráva o stavu SSZ v Plzni - bilance roku 2018
11. 3. 2019 | Autor: Pouzar Vladimír, ing.
Informace o změnách světelné signalizace, které se udály během roku 2018. Více