2019
Zpráva o stavu SSZ v Plzni - bilance roku 2018
11. 3. 2019 | Autor: Pouzar Vladimír, ing.
V loňském článku o světelné signalizaci v Plzni byly podrobněji rozebrány jednotlivé technologie i s obsáhlejším komentářem. Letos se tedy spíše zaměříme jen na popis změn, ke kterým v roce 2018 na poli SSZ došlo. V tabulkách jsou uvedeny hodnoty k 1.1.2019. Veškerý meziroční pokles znamená posun k lepšímu, tedy úbytek zastaralých technologií a nežádoucích stavů.
technologie řadiče, typ | mimo | ||||||
C900 | 920ES | 940ES | MR | MS | jiné | celkem | provoz |
58 | 4 | 15 | 7 | 8 | 1 | 93 | 0 |
Byly uvedeny do provozu dva kvůli stavbě dlouhodobě odstavené řadiče. Na bývalý přechod přes Dlouhou ulici, dnes křižovatku K469 Dlouhá - Sokolská byl osazen typ C940, na K501 Mikulášská - U Trati pak nový typ C920 s 1W návěstidly, tedy úspornější, s ještě nižšími nároky na energii, než má C940.
Byly zrušeny dvě dočasné signalizace: kyvadlová doprava tramvají na mostě Generála Pattona a K402 Rokycanská - Revoluční. Obě byly součástí rozsáhlejších staveb, které byly během roku 2018 dokončeny. Jeden řadič byl použit pro modernizaci K129 Rooseveltova - sady 5. května, druhý zůstal jako záložní na dopravní ústředně.
Za účelem ověření, co obnáší přechod na novou „jednowattovou“ technologii a jaké výhody to přináší, byl modernizován řadič K321 u žel. zastávky Plzeň-Bolevec. Zde konkrétně došlo k výměně návěstidel a napájecí části řadiče. Původní řadič C900 byl vlastně jen přepnut na úspornější provoz.
V souvislosti s dalšími stavbami pak byly na 1W technologii zmodernizovány i křižovatky K201 Domažlická - U Dráhy a K507 Slovanská - Vřesová. Na K403 Rokycanská - Masarykova - Dlouhá pak byl osazen řadič C940.
SSZ | z toho | technologie připojení k ústředně | návěstidla | ||||
v provozu | připojeno | optika | kabel | kombi | GSM | nic | chod/cykl |
93 | 88 | 30 | 22 | 26 | 10 | 5 | 27 |
Co se týče komunikace s ústřednou, souvisejí veškeré změny s akcemi výše uvedenými. Řadiče K403, K469 a K507 byly rovnou připojeny na optické vlákno, K501 zatím komunikuje přes bezdrátový GSM modem (s optikou se počítá, HDP trubky jsou pro ni připraveny, ale vlákna dosud nebyla k řadiči zafouknuta) a K129 byla kombinovaným způsobem „kabel>>optika“ připojena přes přípojný bod u K301 Ot. Beníškové - Malická.
Byla zahájena další akce na osazení smíšených návěstidel „chodec/cyklista“ i do míst, kde to dřívější legislativa neumožňovala, ale stanovení a úprava vodorovného značení nebyly ke konci roku ve stavu umožňujícím vlastní instalaci návěstidel. Smíšená návěstidla tak přibyla jen na nově zprovozněných K469 a K501.
1.1.2019 | technologie svítidel: | preference MHD: | |||||
SSZ | klasické | LED | jen trolej. | jednotka | bez | ||
v provozu | žárovky | 230V | nízkoVolt | kontakty | v místě | sdílená | pref. |
93 | 35 | 38 | 20 | 18 | 51 | 6 | 18 |
I osazení úsporných nízkovoltážních LED-svítidel souvisí se zmiňovanými akcemi. U všech nových řadičů C920 a C940 byla instalována odpovídající nízkonapěťová návěstidla.
Preferenční jednotky byly nově osazeny na K133 Palackého - Jízdecká, K403 Rokycanská - Masarykova a K507 Slovanská - Vřesová. Na K129 Rooseveltova - sady 5. května byla přenesena jednotka z K651 Folmavská - Bauhaus, kde je výhodnější použít preferenci sdílenou.
Sdílená preference pak byla zprovozněna na K306 Karlovarská - B. Němcové, K405 Rokycanská - Jiřinová, K439 Rokycanská - TESCO a K469 Dlouhá - Sokolská.
Lze předpokládat, že i v roce 2019 bude modernizace SSZ v Plzni alespoň podobným tempem pokračovat.
Související články
Zpráva o stavu SSZ k 31. 3. 2018
2. 5. 2018 | Autor: Pouzar Vladimír, ing.
Přehled úprav a realizací nových technologií v systému světelné signalizace, provedených od roku 2016 Více