2012
Zpráva o stavu SSZ v roce 2012
12. 7. 2012 | Autor: Pouzar Vladimír, ing.
P069 Přechod přes Dlouhou ulici (Dlouhá – Sokolská)
U přechodu, který byl dlouho řízen nejstarším řadičem ve městě, byla provedena modernizace řídící jednotky a dopravního řešení. Celková obnova tohoto zařízení včetně sloupů a návěstidel proběhne až v souvislosti s připravovanou rekonstrukcí Dlouhé ulice.
U přechodu, který byl dlouho řízen nejstarším řadičem ve městě, byla provedena modernizace řídící jednotky a dopravního řešení. Celková obnova tohoto zařízení včetně sloupů a návěstidel proběhne až v souvislosti s připravovanou rekonstrukcí Dlouhé ulice.
.
V letošním roce také byly v rozsahu smlouvy uzavřené s dodavatelem provedeny práce na zprovoznění
Preference MHD
Realizací této akce byla dosavadní funkční preference tramvají rozšířena i na další vozidla MHD, tedy na trolejbusy a autobusy. U těchto druhů vozidel byl doposud problém s přihlášením vozidel do zařízení světelné signalizace, což se u tramvají děje jednoduchým technickým prostředkem – kontaktem umístěným na troleji. Na základě tohoto přihlášení pak řídící jednotka světelné signalizace umožní co nejrychlejší průjezd vozidla MHD křižovatkou, často však na úkor individuální automobilové dopravy.
U nově zprovozněného systému se trolejbusy a autobusy MHD bezdrátově přihlašují v místě určeném systémem GPS prostřednictvím radiopojítka do řídící jednotky světelné signalizace na křižovatce. V současné době je tento systém nasazen na 30ti světelně řízených křižovatkách a je ve zkušebním provozu. Realizace a provoz tohoto systému probíhá v těsné spolupráci s PMDP a.s.
Systém preference MHD umožní znatelné zkrácení jízdních dob a vyšší pravidelnost provozu MHD.
.
.
Z větších akcí v oblasti modernizace a výstavby světelných signalizačních zařízení, které bylo možné zaznamenat v roce 2011, lze připomenout:
K133 Přemyslova – Jízdecká
byla provedena kompletní rekonstrukce křižovatky včetně výměny řadiče, kabelů, stožárů i návěstidel. Poprvé v Plzni zde byla místo klasických žárovek použita LED návěstidla, která mají při lepší svítivosti a delší životnosti výrazně nižší spotřebu energie. Nově byly doplněny řízené chodecké přechody přes vozovku i na konec tramvajových zastávek do prostoru křižovatky Přemyslova x Tovární. Zde dojde ještě k doplnění tramvajových předsignálů.
K133 Přemyslova – Jízdecká
byla provedena kompletní rekonstrukce křižovatky včetně výměny řadiče, kabelů, stožárů i návěstidel. Poprvé v Plzni zde byla místo klasických žárovek použita LED návěstidla, která mají při lepší svítivosti a delší životnosti výrazně nižší spotřebu energie. Nově byly doplněny řízené chodecké přechody přes vozovku i na konec tramvajových zastávek do prostoru křižovatky Přemyslova x Tovární. Zde dojde ještě k doplnění tramvajových předsignálů.
.
K524 U Seřadiště – K Dráze, K530 U Seřadiště – HZS
V souvislosti s dostavbou dálničního přivaděče silnice I/20 v úseku K Dráze – Jasmínová byly zprovozněny dvě nově řízené křižovatky. Naprogramovány jsou v režimu „trvalé zelené“ v hlavním směru s ostatními směry pouze na výzvu. Signalizace K530 nahradila starší účelovou signalizaci hasičů.
V souvislosti s dostavbou dálničního přivaděče silnice I/20 v úseku K Dráze – Jasmínová byly zprovozněny dvě nově řízené křižovatky. Naprogramovány jsou v režimu „trvalé zelené“ v hlavním směru s ostatními směry pouze na výzvu. Signalizace K530 nahradila starší účelovou signalizaci hasičů.
.
K405 Rokycanská – Jiřinová
Křižovatka je součástí nově budované obytné zóny v Plzni na Švábinách. Bylo zprovozněno zcela nové signalizační zařízení pro napojení tohoto území na Rokycanskou třídu. Stavba byla uhrazena soukromým investorem a zařízení poté předáno do správy SVSMP.
Křižovatka je součástí nově budované obytné zóny v Plzni na Švábinách. Bylo zprovozněno zcela nové signalizační zařízení pro napojení tohoto území na Rokycanskou třídu. Stavba byla uhrazena soukromým investorem a zařízení poté předáno do správy SVSMP.
.
K113 U Prazdroje – Gambrinus
V rámci výstavby obchodního centra Hornbach byla původní T-křižovatka přestavěna na čtyřramennou a v souvislosti s tím byly provedeny i potřebné úpravy SSZ. Došlo k modernizaci řadiče a návěstidel, což následně umožnilo připojení křižovatky k dopravní ústředně a tím zpřístupnilo křižovatku pro vzdálenou správu a monitoring.
K113 U Prazdroje – Gambrinus
V rámci výstavby obchodního centra Hornbach byla původní T-křižovatka přestavěna na čtyřramennou a v souvislosti s tím byly provedeny i potřebné úpravy SSZ. Došlo k modernizaci řadiče a návěstidel, což následně umožnilo připojení křižovatky k dopravní ústředně a tím zpřístupnilo křižovatku pro vzdálenou správu a monitoring.
.
K135 E.Beneše – FN Bory
Zde byla provedena kompletní rekonstrukce SSZ, výměna řadiče, instalace LED návěstidel a doplnění signalizace na výjezd z areálu nemocnice. Tím byl původně chodecký přechod P135 překlasifikován na plnohodnotnou křižovatku. Postupně zde bude také uplatněn systém preference nekolejové MHD.
Zde byla provedena kompletní rekonstrukce SSZ, výměna řadiče, instalace LED návěstidel a doplnění signalizace na výjezd z areálu nemocnice. Tím byl původně chodecký přechod P135 překlasifikován na plnohodnotnou křižovatku. Postupně zde bude také uplatněn systém preference nekolejové MHD.
.
K307 Karlovarská – Alej Svobody, K309 Karlovarská – Sokolovská
V rámci 2. etapy rekonstrukce tramvajové trati na Karlovarské třídě, byla provedena i kompletní modernizace uvedených signalizačních zařízení, výměna starých řadičů za typ C940 a osazení úsporných LED návěstidel. Součástí modernizace byly i drobné úpravy stavebního i dopravního řešení, které zvýší bezpečnost chodců i vozidel.
K307 Karlovarská – Alej Svobody, K309 Karlovarská – Sokolovská
V rámci 2. etapy rekonstrukce tramvajové trati na Karlovarské třídě, byla provedena i kompletní modernizace uvedených signalizačních zařízení, výměna starých řadičů za typ C940 a osazení úsporných LED návěstidel. Součástí modernizace byly i drobné úpravy stavebního i dopravního řešení, které zvýší bezpečnost chodců i vozidel.
.
.
Průběžně (a většinou bez zvenčí pozorovatelné změny) je pak v rámci běžné údržby křižovatek prováděna modernizace hardwarového vybavení, zejména výměna desek a řidících modulů za jejich novější verze, které pak umožňují využití nových funkcí a vlastností řadičů, jako je např. vzdálená správa, on-line monitoring, detekce chyb, optimalizace signálních plánů, statistika dopravní intenzity a některé další.