Veřejná doprava
- 1. Představení záměru
- 2. Veřejné projednání záměru a připomínky občanů
- 3. Trolejbusová trať se představuje
- 4. FAQ a nebo co Vás zajímá
- 5. Elektrifikace veřejné dopravy v Česku
- 6. Stavebně technické úpravy komunikací - vizualizace
- 7. Den otevřených dveří měnírny Lochotín a předváděcí linka číslo 9
Elektrifikace MHD na Severním Předměstí
24. 1. 2023 | Autor: Klas Miroslav
Modernizace části Sokolovské ulice
Vizualizace - pohled na křižovatku aleje Svobody se Sokolovskou ulici, kde je patrný nový středový dělícím pás se zelení a nová zastávka.
Popis modernizace
Součástí projektu výstavby trolejbusových tratí na Košutku a Vinice je i kompletní rekonstrukce Sokolovské ulice v úseku mezi křižovatkou s alejí Svobody a Gerskou ulicí (u Foniatrie), který stavebně pochází z konce sedmdesátých let minulého století. Jedná se o obslužnou komunikaci s jistým podílem tranzitujících osobních vozidel a s běžnou zátěží v dopravní špičce kolem 250 automobilů za hodinu. Až do roku 1990 byla ulicí vedena autobusová linka a dodnes jsou zde zachovány zastávkové zálivy, které se využívají pro parkování automobilů. Stávající technický stav ulice však již neumožňuje dlouhodobé zatížení provozem těžších vozidel, a tak je nezbytné vyměnit konstrukci vozovky. Zároveň s tím bude ulice nově uspořádána tak, aby byly zohledněny soudobé požadavky na místní komunikace tohoto typu jak po stránce bezpečnosti provozu, tak i kvality veřejného prostoru a zásad hospodaření s dešťovou vodou.
Současný stav části Sokolovské ulice v místech původní zastávky autobusové linky. Po modernizace zde zastávka trolejbusu bude v jízdním pásu v tzv. zátkové variantě, což získá prostor pro novou zeleň, pás pro cyklisty a zastávkový přístřešek. Obyvatelům ulice zároveň významně zkrátí docházkovou vzdálenost k MHD, stejně jako školákům nebo návštěvníkům nedalekého bazénu Lochotín. Omezí též atraktivitu ulice pro tranzit automobilové dopravy.
Dominantním prvkem ulice se stane stromová alej v ose ulice vysazená v nově vzniklém středním dělicím pásu, který zároveň poslouží i pro umístění stožárů trolejového vedení s veřejným osvětlením. Doplňková osvětlovací tělesa budou zavěšena i nad chodníkem na podélných lanech, čímž se sníží počet stožárů. V obou směrech budou zřízeny cyklistické pásy v převážné délce oddělené jak od vozovky, tak chodníků. Doplněny budou i parkovací stojany pro jízdní kola. Stávající počet legálních parkovacích míst pro automobily zůstane zachován, ale budou nově rozmístěna, a jejich povrch je navržen z propustné dlažby umožňující retenci dešťové vody. Ta se pak ze zpevněných ploch odvede do zelených pásů a bude shromažďována v podzemních výsadbových rýhách, kde ji bude moci využít vegetace. Celkem bude vysazeno 62 nových stromů zčásti nahrazujících stávající výsadbu. Některé stromy byly totiž v minulosti v určitých místech nevhodně založeny v ochranných pásmech podzemních inženýrských sítí (kanalizace apod.). Do budoucna tak i z důvodu špatné druhové skladby představují spíše problém. Celkově rekonstrukce ulice přinese významné navýšení počtu hodnotných stromů v lokalitě, což přispěje ke zlepšení životního prostředí obyvatel zejména v letních měsících. Stromová alej do osy komunikace je umístěna především z důvodu existence podzemních inženýrských sítí v uličním prostoru nad kterými není výsadba stromů dovolena.
Vzorový příčný řez Sokolovskou ulici po modernizaci.
Navržené vedení trolejbusové trati Sokolovskou ulicí a umístění zastávek na trase mezi ul. Alej Svobody a Foniatrií.
Seznam hlavních argumentů pro modernizaci
- potřebná rekonstrukce komunikace po více jak 40 letech užívání
- významné estetické a funkční zlepšení úrovně ulice
- doplnění infrastruktury pro cyklodopravu
- citelné zkrácení docházkové vzdálenosti k zastávkám MHD pro obyvatel ulice, uživatele škol a zařízení v centrální části obvodu
- rozsáhlá výsadba nových stromů
- lepší hospodaření s dešťovou vodou
Vizualizace trolejbusové trati v ulicích Severního Předměstí
Situace před úřadem městské části Plzeň 1. Kromě trolejbusové trati zde vznikne i cyklopruh v hlavním dopravním prostoru. Drobnou úpravou projde i parkování osobních aut, počet parkovacích stání zůstane stejný.
Trať ve Studentské ulici - bude zde použita tzv. napínaná trolejová soustava, která umožní věští rozestupy mezi nosnými stožáry a potencionálně i rychlost trolejbusových vozidel nad 50 km/h.
Ulice Otýlie Benýškové je již pro vedení trolejbusové trati připravena z minulosti. Silnější trolejové stožáry čekají na své plné využití již skoro 20 let.
Obnova trolejbusové trati přes náměstí Republiky je po stavebně - technické stránce poměrně snadná. Z velké části by využívala již stávajících trolejových nebo osvětlovacích stožárů a původních závěsných kotev na domech. Moderní lana a součásti pro vedení měděného trolejového drátu jsou vyrobeny z plastických hmot i nerezové oceli. Oproti minulosti je tedy trolejové vedení výrazně lehčí a elegantnější.
Soubory ke stažení: