Veřejná doprava

Tramvají číslo 3 na Vinice

1. 9. 2021 | Autor: Klas Miroslav

Zajímají nás vaše názory a dotazy. Napište nám na adresu: trojkounavinice@plzen.eu


Petr P. (2021)

Dobrý den, měl bych dotaz ohledně plánování tramvajové linky na sídliště Vinice. Jelikož bydlím bytem na Hodonínské ulici, která přiléhá k hlavní ulici zajímalo by mne, jestli se počítá s tím, že mnohé tramvajové linky v Plzni generují zvýšený hluk (např. skřípění kovových kol o koleje) a vibrace, které se mohou promítnout do přilehlých domů. Jsou tedy v plánu nějaká opatření? Například využití moderních tramvají místo zastaralých a hlučných modelů nebo dotovaná výměna oken pro přilehlé byty? S projektem tedy nesouhlasím a myslím si, že tramvaj výrazně sníží komfort bydlení v přilehlých domech.
Petr P.

Dobrý den, 
děkujeme Vám za podporu záměru Tramvaje na Vinice a za dotaz na téma, které bude jistě zajímat i další naše spoluobčany. Snažíme se o co nejlepší stavebně technické řešení, ke kterému by mělo pomoci také použití tišších tramvajových souprav, které plzeňské dopravní podniky plánují pořizovat.
A teď konkrétněji k Vašemu dotazu. Tramvajová trať na Vinice získá nejmodernější konstrukční provedení. Bude se jednat o tzv. pevnou jízdní dráhu uloženou na antivibračních rohožích, kolejnice budou uloženy na plastové podkladnice s pružným upevněním a budou vybaveny pryžovými bokovnicemi kde je hluk vyšší. Pokud by dalším prověřováním se ukázala nutnost dalších protihlukových opatření budou tato do projektu tramvajové tratě zahrnuta.
K modernizaci v oblasti snížení hluku dochází i v konstrukci kolejových vozidel, které pro novou TT přicházejí v úvahu.  Například nové tramvaje TW Team EVO2, které jsou nasazovány na linku č. 1, jsou výrazně tišší než jejich předchůdkyně. Proto věříme, že by tramvajová trať na Vinice citelné zhoršení hlukové dopravní zátěže neměla přinést. 
V současnosti jsme u projektu TT Vinice ve fázi technické studie, v rámci které je i základní řešení hlukových zátěží. Pokud Rada města Plzně dá pokyn k pokračování projektových příprav, bude celá záležitost minimalizace hlukové zátěže podrobně rozpracovávána pro jednotlivé projektové fáze a projednána s Krajskou hygienickou stanicí. Věříme však, že moderní konstrukce kolejového svršku společně novými kolejovými vozidly dokáže snížit úroveň hluku a vibrací na přijatelnou mez. Příkladem jsou nám například i tramvajové tratě ve Vídni, Mnichově aj., což jsou města dlouhodobě označovaná jako jedna z nejpříjemnějších k bydlení. A dále i zcela nové tramvajové trati zmíněné ve webové sekci Příklady táhnou.

Děkujeme za Váš zájem. Snad je výše uvedené vysvětlení postačující. (SVSMP-VDC)

Bc. Vladislav Štrbáň, realitní makléř (2021)
Dnes je nemovitostí na prodej málo, ale stále platí, že místa s dobrou dostupností MHD a centra města jsou trvale lépe hodnocena než periferie. Například okolní přidružené místní části Křimice, Koterov, Malesice, atd. jsou vždy hůře prodejné a pronajmutelné než nemovitosti v původních sídlištích, kde jsou ceny o více než 10 % vyšší. Zejména to platí pro dosah tramvajové dopravy, která zajistí rychlé spojení do centra. Zjednodušeně řečeno jsou tramvaje v Plzni, jako metro v Praze. V Plzni považuji za velmi zajímavé sídliště Vinice/Sylván, které má veškerý potenciál být atraktivním místem k bydlení. Schází mu lepší občanská vybavenost a pohodlnější doprava do centra. Tramvaj tomu jednoznačně pomůže.

 

Soubory ke stažení:

Město Plzeň