Dopravní průzkumy

Informace o dopravě v Plzni za rok 2024

13. 10. 2025 | Autor: Vladimír Pouzar

Vážení čtenáři,

opět po roce dostáváte do rukou soubor informací o dopravě, tentokrát za rok 2024. Následující stránky Vám poskytnou základní údaje o demografických charakteristikách města, délce a vybavení pozemních komunikací, dále o zatížení komunikační sítě města Plzně automobilovou dopravou či o systému veřejné dopravy. Popsány jsou úpravy na síti pěších a cyklistických tras, v systému parkování nebo v oblasti řízení dopravy. Publikace dále podává přehled o vývoji dopravní nehodovosti, financování dopravy a o rozvoji významných dopravních staveb.

V roce 2024 pokračoval růst počtu obyvatel Plzně až na více než 187 tisíc. Ve stupni automobilizace sledujeme po dvou letech poklesu znovu mírný nárůst. Celkově objem automobilové dopravy sledovaný pomocí sčítání na dvou kordonech oproti roku 2023 vzrostl – jak na vnitřním, tak na vnějším kordonu sledujeme nárůst intenzit. V celkovém průměru je objem dopravy v Plzni na úrovni 104 % roku 2004 (začátek sledování).

V roce 2024 byla dokončena kompletní aktualizace a obnova matematického modelu automobilové dopravy města Plzně. Správce modelu i nadále používá software CUBE od firmy Bentley.

V oblasti městské hromadné dopravy lze jako nejvýznamnější investice hodnotit rekonstrukci tramvajové trati na náměstí Republiky a ve Zbrojnické ulici, dále dokončení celkové modernizace trati v ulici Koterovská. Úprav se dočkalo také několik zastávek MHD, například v Liticích, na Roudné nebo na Klatovské třídě.

Několik vylepšení přinesl rok 2024 i na poli pěší a cyklistické dopravy. Byly upraveny či postaveny nové stezky a lávky např. v úseku Radobyčice – Útušice na trase greenway Úhlava, zahrnující přemostění rokle „V Lahošti“, velmi významným počinem bylo zprovoznění přes 7 km dlouhé stezky na tělese bývalé železniční trati z Doubravky do Chrástu.

Od 1. října 2024 se rozšířila zóna placeného stání Roudná o pět ulic a v oblasti Petrohrad o jednu zrekonstruovanou ulici. Došlo ke změnám v cenách placeného parkování i ke změnám cen rezidenčních karet. Úplnou novinkou je progresivní cena za rezidentskou kartu pro druhé a třetí auto u jednoho žadatele. Parkovací plocha v Kotkově ulici se stala plnohodnotným parkovištěm typu P+G a od 1. července 2024 vstoupily v platnost zónové dopravní značky, které regulují stání kamionů na území města.

Pokud jde o řízení dopravy, v roce 2024 z Plzně zcela zmizely staré řadiče typu Siemens MR a MS. Nově přibyly dva řadiče Siemens sX včetně odpovídajících 1 W návěstidel. K významné technologické změně došlo na poli preference MHD – dosluhující analogová radiová síť byla v posledních měsících roku převedena na síť digitální.

Z nejvýznamnějších staveb týkajících se obnovy komunikační sítě jmenujme dokončení rekonstrukce Červenohrádecké ulice včetně doplnění stezky pro chodce a cyklisty mezi Újezdem a Červeným Hrádkem, rekonstrukci Bendovy ulice či velkorysou modernizaci vnitrobloků v sídlišti Zadní Skvrňany.

Mezi další zajímavé dokončené akce patří například nový stánek u Boleveckého rybníka, nově upravená plocha na severní straně zimního stadionu či obnova technologie největší plzeňské fontány před Západočeským muzeem.

Ročenka je určena jednak pro dopravní odborníky, pro které jsou připravena a zpracována především vybraná statistická data, ale přináší také řadu zajímavých informací pro veřejnost. Bližší informace o naší činnosti Vám případně poskytneme na pracovišti Klatovská 10-12 nebo Klatovská 56.


Po kliknutí na název kapitoly se otevře příslušná část publikace ve formátu PDF.

Základní ukazatele 
Nejdůležitější demografické charakteristiky města, statistické údaje o pozemních komunikacích a jejich vybavení.

Automobilová doprava
Data o vývoji automobilizace a motorizace, intenzity dopravy na komunikační síti, časové variace dopravy v Plzni během různých časových období.

Intenzity automobilové dopravy
Mapa s vyznačenými objemy dopravy na vybraných komunikacích města (počet vozidel za 24 hodin v průměrný pracovní den).

Veřejná doprava
Základní charakteristiky veřejné dopravy, statistika provozu v roce 2024, schéma linek MHD, novinky, realizované stavby a rekonstrukce

Železniční doprava
Informace o dalších fázích rekonstrukce železničního uzlu Plzeň, zastávka Plzeň-Slovany, modernizace odbavovací budovy Hlavního nádraží v Plzni.

Pěší a cyklistická doprava
Popis nově budovaných stezek a objektů pro cyklisty, opatření ke zkvalitnění podmínek pro chodce realizované v roce 2024.

Doprava v klidu
Zóny placeného parkování, informace o cenách, další možnosti parkování v centrální oblasti města. 

Řízení dopravy
Informace o světelné signalizaci, modernizace v roce 2024, přehled používaných technologií, preference MHD. Rozvoj městského kamerového systému.

Dopravní nehodovost
Základní údaje ze statistických dat Policie ČR, nejvíce nehodové křižovatky v roce 2024.

Rozvoj dopravní infrastruktury
Informace o dokončených, probíhajících i připravovaných stavbách s výraznějším vlivem na dopravní situaci v Plzni.

Financování dopravy a dopravních staveb
Struktura výdajů na dopravu vynaložených z rozpočtu města.

Nestavíme jen komunikace
Informace o akcích provedených na zeleni a parkovém vybavení ve městě.

Zpracovatel ročenky: Ing. Monika Klabochová

Související články

Informace o dopravě v Plzni za rok 2023

11. 9. 2024 | Autor: Vladimír Pouzar

Ročenka 2023 - tradiční souhrn informací o dopravě v Plzni Více

Informace o dopravě v Plzni za rok 2022

20. 9. 2023 | Autor: Pouzar Vladimír, ing.

Ročenka 2022 - tradiční souhrn informací o dopravě v Plzni Více

Město Plzeň