Dopravní průzkumy

Informace o dopravě v Plzni za rok 2023

11. 9. 2024 | Autor: Vladimír Pouzar

Vážení čtenáři,

opět po roce dostáváte do rukou sborník informací o dopravě, tentokrát za rok 2023. Následující stránky Vám poskytnou základní údaje o demografických charakteristikách města, délce a vybavení pozemních komunikací, o zatížení komunikační sítě města Plzně automobilovou dopravou a o systému veřejné dopravy. Popsány jsou úpravy na síti pěších a cyklistických tras, problematika parkování a systém řízení dopravy. Publikace dále podává přehled o vývoji dopravní nehodovosti, informuje o financování dopravy a o rozvoji dopravních staveb.

V roce 2023 pokračoval růst počtu obyvatel Plzně až na více než 185 tisíc. Ve stupni automobilizace sledujeme už druhý rok po sobě mírný pokles. Celkově objem automobilové dopravy sledovaný pomocí sčítání na dvou kordonech oproti roku 2022 velmi mírně vzrostl. Přitom pokles intenzit nastal na vnitřním kordonu, naopak na kordonu vnějším sledujeme nárůst. Příčinou je dokončení a uvedení do provozu západní části městského okruhu. V celkovém průměru je objem dopravy v Plzni téměř na úrovni roku 2004 (začátek sledování).

V oblasti městské hromadné dopravy lze jako nejvýznamnější událost hodnotit slavnostní uvedení do provozu nové tramvajové vozovny na Slovanech. Jedna z největších investičních akcí v novodobé historii dopravního podniku přinesla větší odstavné kapacity, nesrovnatelně kvalitnější technické zázemí pro údržbu vozidel i pro zaměstnance a menší negativní vlivy na své okolí. Významným datem plzeňské dopravy se stal také 1. červenec 2023, od tohoto dne jsou všechny spoje MHD garantovány jako nízkopodlažní.

Několik vylepšení přinesl rok 2023 na poli pěší a cyklistické dopravy. Byl postaven nový úsek stezky v údolí Vejprnického potoka mezi ulicí Dopravní a vyústěním od Regensburské. Tímto došlo k propojení cyklotrasy z obcí Tlučná a Vejprnice až do centra Plzně. Nový úsek stezky byl postaven také na Greenway Mže, jde o propojení mezi ulicemi Radčická a Pod Vinicemi, navazující na stávající lávku přes řeku Mži.

Pokud jde o systém dopravy v klidu, od 4. prosince byla nově zařazena do zóny F velká oblast mezi Klatovskou, Hálkovou, Korandovou a Tylovou ulicí, tj. jihozápadní část městského centra. Počet placených parkovacích stání se tak navýšil o více než 1500. Dne 1. února byl zprovozněn závorový systém parkoviště na náměstí Emila Škody a tato parkovací plocha se stala plnohodnotným parkovištěm typu P+R včetně funkční vazby na jízdné v MHD.

V roce 2023 přibyly dva nové řadiče u vjezdů do tramvajové vozovny Slovany. Tři světelná signalizační zařízení byla modernizována včetně osazení LED návěstidel s jednowattovou technologií. Pokračovalo také připojování řadičů na městskou optickou síť.

Ze silničních staveb bylo nejvýznamnější dokončení západní části městského okruhu v úseku Chebská – Karlovarská. Jedná se o dvoupruhovou krajskou silnici II. třídy o délce 3,3 km. Z dalších významných staveb jmenujme opravu mostu Milénia, rekonstrukci Plzenecké či Jasmínové ulice.

Mezi další zajímavé dokončené stavby patří vstupní objekt a upravený prostor na vstupu do Borského parku, zázemí pro cestující a řidiče v terminálu Bory či modernizace tramvajových tratí v ulicích Koterovská a Terezie Brzkové.

Ročenka je určena jednak pro dopravní odborníky, pro které jsou připravena a zpracována především vybraná statistická data, ale přináší také řadu zajímavých informací pro veřejnost. Bližší informace o naší činnosti Vám případně poskytneme na pracovišti Klatovská 10-12 nebo Klatovská 56.


Po kliknutí na název kapitoly se otevře příslušná část publikace ve formátu PDF.

Základní ukazatele 
Nejdůležitější demografické charakteristiky města, statistické údaje o pozemních komunikacích a jejich vybavení.

Automobilová doprava
Data o vývoji automobilizace a motorizace, intenzity dopravy na komunikační síti, časové variace dopravy v Plzni během různých časových období.

Intenzity automobilové dopravy
Mapa s vyznačenými objemy dopravy na vybraných komunikacích města (počet vozidel za 24 hodin v průměrný pracovní den).

Dokončení západní části městského okruhu
Parametry nově otevřeného úseku a jeho vliv na dopravu ve městě.

Veřejná doprava
Základní charakteristiky veřejné dopravy, statistika provozu v roce 2023, schéma linek MHD, novinky, realizované stavby a rekonstrukce

Železniční doprava
Informace o dalších fázích rekonstrukce železničního uzlu Plzeň, zastávka Plzeň-Slovany, modernizace odbavovací budovy Hlavního nádraží v Plzni.

Pěší a cyklistická doprava
Popis nově budovaných stezek a objektů pro cyklisty, opatření ke zkvalitnění podmínek pro chodce realizované v roce 2023.

Doprava v klidu
Zóny placeného parkování, informace o cenách, další možnosti parkování v centrální oblasti města. 

Řízení dopravy
Informace o světelné signalizaci, modernizace v roce 2023, přehled používaných technologií, preference MHD. Rozvoj městského kamerového systému.

Dopravní nehodovost
Základní údaje ze statistických dat Policie ČR, nejvíce nehodové křižovatky v roce 2023.

Rozvoj dopravní infrastruktury
Informace o dokončených, probíhajících i připravovaných stavbách s výraznějším vlivem na dopravní situaci v Plzni.

Financování dopravy a dopravních staveb
Struktura výdajů na dopravu vynaložených z rozpočtu města.

Nestavíme jen komunikace
Informace o akcích provedených na zeleni a parkovém vybavení ve městě.

Zpracovatel ročenky: Ing. Monika Klabochová

Související články

Informace o dopravě v Plzni za rok 2021

17. 8. 2022 | Autor: Pouzar Vladimír, ing.

Ročenka 2021 - tradiční souhrn informací o dopravě v Plzni Více

Informace o dopravě v Plzni za rok 2022

20. 9. 2023 | Autor: Pouzar Vladimír, ing.

Ročenka 2022 - tradiční souhrn informací o dopravě v Plzni Více

Město Plzeň