Organizace dopravy a orientační systém
Zóny 30 na území města Plzně - 2022
7. 9. 2022 | Autor: Mráz Dana
Na území města Plzně je v současnosti několik různě rozsáhlých oblastí, na jejichž vjezdech/výjezdech je umístěno dopravní značení č. IZ8a,b „Zóna s dopravním omezením“ s vyznačení dopravní značky č. B20a (30) „Nejvyšší dovolená rychlost“. Jedná se o tzv. Zóny 30, které řeší plošné zklidnění dopravy v dané oblasti regulací nejvyšší dovolené rychlosti.
Zóna 30 je jednou z forem plošného zklidňování dopravy na místních komunikacích s obslužnou dopravní funkcí především v rezidenčních oblastech, má vyšší rozsah použití než např. obytná zóna.
Zásadní rozdíly v Zóně 30 oproti obytné zóně:
- zůstává zachováno členění na vozovku a chodník a není tedy nutná přestavba komunikace,
- Zóny 30 se zřizují i na komunikacích s vyšším dopravním významem než u zón obytných,
- napojení se řeší jako křižovatka,
- parkování není omezeno pouze na označená místa,
- chodci, cyklisté a automobily nesdílejí společný prostor (pobytový/přidružený prostor je od hlavního dopravního prostoru oddělen),
- nejvyšší dovolená rychlost je 30km/h.
Charakteristické znaky Zón 30 (zklidňovací principy):
- pravidlo přednosti zprava v křižovatkách, minimální užití dalšího dopravního značení včetně vodorovného (přechody se většinou nevyznačují, chodci mohou přecházet kdekoli)
- směrová dopravně zklidňovací opatření (šikany např. pomocí střídavého parkování, zúžení jízdního profilu apod.)
- výšková zklidňovací dopravní nebo stavební opatření.
Navrhování Zón 30 podrobně řeší předpis TP 218 (Technické podmínky pro navrhování Zón 30).
Přínosy: zvýšení bezpečnosti silničního provozu; regulace intenzit dopravy a při dodržení vhodných zklidňovacích opatření i snížení hluku a emisí; úspornější dimenzování komunikací při přestavbách.
Přehled dosud zřízených Zón 30 na území Plzně:
Název zóny | měst. obvod | přibližná rozloha (ha) |
Bolevec – Prokopávka | 1 | 0,6 |
Zavadilka | 1 | 58,8 |
Vinice – 3 části | 1 | 25,3 |
Slovany 1 – Květná | 2 | 2,8 |
Slovany 2 – Rychtaříkova | 2 | 13,0 |
Slovany 3 – Spojovací | 2 | 3,3 |
Slovany 4 – Petřín | 2 | 30,1 |
Slovany 5 - Zahradní | 2 | 42,4 |
Bezovka | 3 | 35,6 |
Centrum 2 | 3 | 13,0 |
Centrum 3 | 3 | 14,0 |
Křimická č. 128-136 | 3 | 0,3 |
Výsluní | 3 | 89,9 |
Valcha – Černý most | 3 | 23,5 |
Radobyčice – 2 části | 3 | 13,2 |
Doubravka | 4 | 9,7 |
Radčice | 7 | 5,5 |
Černice | 8 | 4,6 |
Lhota – Mokřiny | 10 | 8,4 |
Lhota | 10 | 31,7 |
Výhled: s přibývajícími požadavky na zklidňování dopravy na místních obslužných komunikacích s převahou pobytové funkce, jakož i z hlediska možnosti úspornějšího navrhování komunikací se v Plzni připravují další Zóny 30. Konkrétně jde např. o Jiráskovo nám. včetně širšího okolí, další části centrální oblasti aj.
Související články
Zóny 30 na území města Plzně - 2019
22. 10. 2019 | Autor: Mráz Dana
Na území města Plzně je v současnosti několik různě rozsáhlých oblastí, na jejichž vjezdech/výjezdech je umístěno dopravní značení č. IZ8a,b „Zóna s dopravním omezením“ s vyznačení dopravní značky č. B20a (30) „Nejvyšší dovolená… Více
Zóny 30 na území města Plzně - 2020
14. 12. 2020 | Autor: Mráz Dana
Na území města Plzně je v současnosti několik různě rozsáhlých oblastí, na jejichž vjezdech/výjezdech je umístěno dopravní značení č. IZ8a,b „Zóna s dopravním omezením“ s vyznačení dopravní značky č. B20a (30) „Nejvyšší dovolená… Více