Připravované akce

PŘEHLED AKCÍ SVSMP NA ÚZEMÍ MĚSTA PLZNĚ V ROCE 2025 (komunikace a veřejná zeleň)

7. 3. 2025 | Autor: Martin Lukeš

1/ MĚSTSKÁ ZELEŇ A LESY

Domek v Luftově zahradě

V rámci této akce je řešen zahradní domek napravo od vstupu do Luftovy zahrady, který byl v technicky neuspokojivém stavu (podmáčený, neměl bezbariérový přístup atd.) Odborný posudek doporučil stávající domek rozebrat a nahradit jej novým objektem.

Zahradní domek je nahrazen novým objektem podobné velikosti a proporcí. Nový domek bude bezbariérově přístupný a bude skrývat bezbariérové WC pro návštěvníky zahrady, prostor pro technické zázemí zahrady a sklad zahradního náčiní. Projektovou dokumentaci vypracoval Atelier Soukup, Opl, Švehla.   

Předpokládané náklady: 7,2 mil. Kč vč. DPH, stavba by měla být dokončena v první polovině letošního roku.

Domek Luftova

Revitalizace jižní části vegetačního pásu Sady Pětatřicátníků

Obnova veřejného prostranství v sadech Pětatřicátníků v Plzni řeší úpravu a rozšíření ploch pro pěší a jejich přizpůsobení současným požadavkům na funkční i estetickou kvalitu tohoto veřejného prostoru. Součástí úprav bude také doplnění městského mobiliáře a revitalizace zelených ploch. Řešené území se nachází mezi Palackého náměstím, ulicí Palackého a sady Pětatřicátníků.

V rámci úprav dojde k zpřehlednění prostoru a vytvoření vizuálně zajímavých prvků, jako jsou nové hodiny, stánek nebo přístřešek pro zastávku MHD. Zvětší se plocha pro pěší a rozšíří se i prostor pro čekající na MHD. Úpravy se dotknou také okolí stánků s občerstvením. Instalován bude nový mobiliář a další vybavení. Významnou součástí projektu budou i sadové úpravy, které pomohou zmírnit přehřívání zpevněných ploch a zvýší podíl stromů v této části města.

Nové stromy budou chráněny stromovými mřížemi a vysazeny do strukturálních substrátů zajišťujících stromům dostatečný kořenový prostor. Keřové a trvalkové záhony budou v určitých oblastech fungovat jako dešťové záhony, které částečně zadrží srážkovou vodu.

Předpokládané náklady: cca 20 mil. Kč, zahájení stavby nejdříve na podzim 2025

sady 35

Památník Františka Mlynaříka

Jedná se dokončení úpravy veřejného prostranství před novou administrativní budovou vozovny Slovany. Jednoduchá úprava s alejovými stromy a květinovými záhony má vytvořit vhodné pozadí pro připravovaný památník Františka Mlynaříka.

Památník Františka Mlynaříka bude umístěn do cípu pobytové plochy se čtyřmi lavičkami ve stínu nově navrhovaných stromů. Navrhovaná je jedna lípa, tři okrasné jeřáby a tři javory červené. Prostranství budou rámovat pestré trvalkové záhony. Obdobná sadovnická úprava se stromy a trvalkami byla realizována v roce 2023 na opačné straně prostranství (investor ÚMO Plzeň 2 - Slovany).

Předpokládané náklady: cca 3 mil. Kč, stavba bude zahájena v březnu 2025 a dokončena bude v první polovině tohoto roku.

1_3 Mlynařík

Lochotínský park, 3. etapa

Lochotínský park prochází postupnou obnovou už od roku 2012, kdy byl jako první krok obnoven altánek „Chotkovo sedátko“. V květnu 2015 byla dokončena 1. etapa obnovy, která zahrnovala severní (horní) část parku v prudkém svahu, ohroženou erozí. Obnoveny byly porosty dřevin, parkové cesty, odpočívadla, hudební pavilon, poustevníkova jeskyně a Artušův stůl. Na ni potom v letech 2019 až 2020 navázala 2. etapa obnovy parku, která zahrnovala spodní část parku v okolí vodních tůní a Amfiteátru. V této etapě přibyly v parku dětské prvky. 

Zbývá dokončit 3. etapu obnovy parku. Půjde o okolí Lochotínského pavilonu a navazující plochy podél Karlovarské až k Lochotínské ulici. Úprava zahrne také část na druhé straně Lochotínské ulice kolem vyústění památné aleje Kilometrovka. Jde zhruba o 3,2 ha plochy. Okolí Lochotínského pavilonku dostane důstojnější podobu, odstraněna bude novodobá přístavba terasy v okolí bude upraven okrasný parter s květinami. Dále bude dokončena obnova cest, přibudou nová odpočívadla s fit prvky pro dospělé a seniory. Po nezbytných probírkách nevhodných a neperspektivních dřevin bude vysazeno cca 80 stromů, dále keře do živých plotů a skupin, trvalkové záhony atd. 

Předpokládané náklady: 35 mil. Kč včetně DPH, předpokládané zahájení stavby v březnu 2025, předpokládané dokončení stavby duben 2027.

1_4 Lochotínský park

Rekonstrukce fontány Corso v Kopeckého sadech

V minulém roce byla dokončena revitalizace velké fontány před Západočeským muzeem. Obdobná ozdravná kůra čeká letos fontánu Corso v Kopeckého sadech. Předmětem rekonstrukce bude jednak část stavební – oprava vlastního tělesa fontány a část technologická (nová podzemní technologická šachta, technologie, čerpadla, el. rozvody, vodoinstalace, nové trysky, ovládací jednotka atd.). 

Nově budou k fontáně instalovány 2 reproduktory, z nichž se dvakrát až třikrát denně budou ozývat melodie skladatele Bedřicha Smetany v podání Plzeňské filharmonie, Divadla J. K. Tyla a Konzervatoře Plzeň. 

Předpokládané náklady: dle rozpočtu akce 8 mil. Kč vč. DPH, zahájení stavby v září 2025.

1_5 Fontána Corso

Památník 97. pěší divize

Na centrálním odpočívadle v parčíku mezi ulicemi Křimická a Na Okraji (Přední Skvrňany) bude letos umístěn památník 97. pěší divize americké armády.

97. pěší divize se podílela na osvobození Československa na přelomu dubna/května 1945 a umožnila volný průchod 16. obrněné divizi do Plzně. Návrh památníku vychází z průběhu bojové cesty 97. pěší divize Evropou, cesta je vyjádřena křivkou památníku, která kopíruje trasu postupu divize přes jednotlivá města v rámci Evropy. Výšková křivka roste poměrně s počtem ztrát 97. pěší divize od jejího příchodu do Evropy až po konec války. Památník bude tvořit umělecké dílo sestavené z plátů povětrnostně odolné patinované oceli (corten) tl. 8 mm.

V blízkosti památníku bude zhotovena žulová dlažba, na kterou bude navazovat stávající mlatový povrch. Umístěny budou nové lavičky.  Ve spolupráci s Úřadem městského obvodu Plzeň 3 dojde také k úpravě stávající zeleně v celém parčíku. 

Předpokládané náklady: 2,0 mil Kč vč. DPH, zahájení stavby v únoru 2025, dokončení do konce dubna 2025.

1_6 pomník 97. divize

Obnova víceúčelové nádrže v Červeném Hrádku

Celková úprava stávající víceúčelové vodní nádrže v Červeném Hrádku obsahuje: opevnění břehů nádrže, nové terasové stupně k posezení na břehu a možné vstupy do nádrže, dále vodohospodářské objekty – odběrné místo pro Sbor dobrovolných hasičů, usazovací nádrž, obtok víceúčelové nádrže, nátok do nádrže (částečně veden otevřeným korytem).

Kromě úprav vodní nádrže se připravuje také revitalizace okolí víceúčelové vodní nádrže a kultivace dožívajícího rekreačního zázemí (nové sportovní hřiště po míčové hry, fit – prvky, mobiliář). Kolem vodní nádrže bude vedena cesta pro pěší. Počítá se s umístěním fit prvků pro dospělé a s hracím prvkem pro děti. Upravena a doplněna bude zeleň (výsadba listnatých dřevin, úprava trávníků). Rekreační vybavenost a povrchy cest byly v projektu upraveny dle požadavků obyvatel Červeného Hrádku.

V úvodní etapě by se měly realizovat výše uvedené vodohospodářské objekty, momentálně se řeší financování zbývajících objektů.

Předpokládané celkové náklady: 24,5 mil Kč vč. DPH, zahájení stavby (1.etapa) by mělo začít na podzim letošního roku.

1_7 nádrž Hrádek

Rekonstrukce nádrže Malesice

V městské části Malesice se nachází víceúčelová nádrž, která je situována poblíž jezu na řece Mže. Nynější stav obsahuje nevhodné povrchy nádrže, rozpadající se betony, nefunkční výtokové potrubí, rozpadající se opevnění břehu a celkově je nádrž za hranou životnosti.

Rekonstrukcí stávající nádrže bude opraven nátokový objekt, betonové čelo nátokového potrubí, dojde k upravení dna nádrže, železobetonové stěny budou opraveny a částečně doplněny o kámen, vzniknou tři přístupová schodiště a v návaznosti na jedno ze schodišť budou vytvořeny odpočinkové stupně. Dále bude opravena spodní výpust s bezpečnostním přepadem společně s výústním objektem.

Předpokládané náklady: 6,6 mil Kč vč. DPH, realizace díla začala na podzim loňského roku a  bude dokončena do března 2025.

1_8 nádrž Malesice

Obnova tůní Zábělá

Cílem je zlepšení stavu těchto vodních ploch a posílení jejich ekologické funkce. Projekt vychází z řady podkladů, včetně geodetického zaměření, inženýrsko-geologického průzkumu a konzultací s dotčenými orgány. Tento záměr je součástí širšího plánu města Plzně na revitalizaci rekreačních zón. Obnova tůní na Zábělé má přispět ke zvýšení biodiverzity a vytvoření nových stanovišť pro živočichy i rostliny.

Projekt počítá s rekonstrukcí rybníka R1 - Olšovka (SO-1). V rámci této rekonstrukce bude odstraněna stávající hráz a vybudována nová, modernější konstrukce. Nová hráz bude navržena tak, aby zvýšila kapacitu rybníka a zlepšila jeho schopnost zadržovat vodu. Rekonstrukce bude zahrnovat také zpevnění břehů a další opatření pro zlepšení celkové funkčnosti a ekologické hodnoty rybníka.

Součástí projektu je také obnova tůně T1 (SO-2). Tato část se zaměřuje na revitalizaci existující tůně, která zahrnuje její vyčištění, úpravu břehů a rozšíření vodní plochy. Cílem je vytvořit vhodné podmínky pro rozvoj místní flóry a fauny, zvýšit biodiverzitu a posílit ekologickou funkci této vodní plochy. Obnova tůně přispěje k celkovému zlepšení vodního režimu v lokalitě Zábělá a zvýší její rekreační a přírodní hodnotu.

Náklady na stavbu: 5,1 mil Kč vč. DPH, realizace díla začne na jaře a bude dokončena do června 2025.

1_9 Tůně Zábělá

Velký Bolevecký rybník, úprava prostoru v areálu OSTENDE

Tento záměr počítá s první etapou celkových úprav v okolí Velkého Boleveckého rybník v místech pláže Ostende, které budou obnášet odstranění stávajících dosluhujících budov (bývalé převlékárny, sklady, atd.) a s jejich náhradou novými objekty.

V letošním roce bude započato s 1. etapou výše popsaných úprav. Realizovány budou 3 mola na hladině Velkého Boleveckého rybníka, hlavní molo před stávajícím objektem občerstvení o rozměru 18 x 12 m, dvě malá mola (6 x 6 m), po obou stranách pláže. Hlavní molo bude vybaveno stabilním nábytkem k posezení a poležení.   

Předpokládané náklady: předpoklad cca 5,0 mil. Kč vč. DPH, realizace díla začne v říjnu tohoto roku.

1_10 pláž Ostende

2/ KOMUNIKACE

Zastávky K Sinoru vč. 1. etapy dešťové kanalizace ve Lhotě

Stavba je situována v prostoru návsi v městské části Plzeň – Lhota. Navržené stavební úpravy zlepší podmínky pro cestující MHD a zvýší bezpečnost účastníků provozu.

Stavebně bude upravena krajská silnice III. třídy v délce cca 120 m, a to včetně autobusových zastávek MHD. Zastávky budou umístěny v jízdním pruhu se středním dělícím ostrůvkem. Doplněny budou i chodníky pro pěší a upraveny vjezdy na okolní soukromé pozemky.

Součástí stavby je rovněž výměna vodovodního řadu. Kompletně upraveno bude i odvodnění vozovky a chodníků v rozsahu stavby založením nové dešťové kanalizace, která bude odvedena přes Lhoteckou náves až do řeky Radbuzy.

Náklady stavby: 30 mil. Kč vč. DPH, stavba byla zahájena v listopadu 2024 a dokončena bude během roku 2025.

2_1 zastávky Lhota

Stavební úpravy vnitrobloků Bzenecká, Strážnická – 1. etapa

Jedná se o stavební úpravy na 3 slepých ulicích ve stávajícím uličním koridoru, které se napojují na Bzeneckou a Strážnickou ulici. Stavba bude užívána jako doposud, tj. jako komunikace s parkovacími místy a s doprovodnými chodníky. Tyto úpravy ve svém důsledku budou znamenat zkvalitnění prostředí v lokalitě, zvýšení počtu parkovacích míst a lepší usměrnění pohybu pěších.

Slepé větve 1–3 jsou navrženy v šířce 5,0 m, kolmá parkovací stání jsou délky 5,0 m až 6,3 m, šířka stání 2,50 m nebo 2,75 m (krajní místo). Odstavné stání pro motocykly je uvažováno o rozměru 3,0 m x 1,6 m. Celkem je v prostoru 79 parkovacích míst pro osobní automobily. Z výše uvedeného počtu je uvažováno s 6 místy pro osoby se zdravotním postižením. Dále součástí předmětné úpravy je 5 odstavných míst pro motocykly. Parkovací místa budou provedena z betonové zasakovací dlažby, komunikace mezi nimi pak z asfaltového betonu. Chodníky budou z klasické betonové dlažby.

Součástí stavby je rekonstrukce stávajícího veřejného osvětlení a vegetační úpravy – vysazeny budou vzrostlé alejové stromy (9 ks) a solitérní okrasné keře (3 ks).

Náklady stavby: 14 mil. Kč vč. DPH, stavba byla zahájena v říjnu roku 2024 první etapou a dokončena bude v 1. polovině roku 2025. V příštích letech naváže stavební úprava samotné Bzenecké a Strážnické ulice.

2_2 Bzenecká

Celoplošná oprava ulice Kapitána Jaroše

Předmětem této stavby je celoplošná oprava stávající místní komunikace, jejíž současný stav dnes nevyhovuje především z hlediska kvality povrchů a vegetačních pásů.

Komunikace projde celkovou rekonstrukcí včetně konstrukce vozovky, chodníků a vjezdů. Konstrukce vozovky bude s živičnou povrchovou úpravou, chodníky, vjezdy pak ze zámkové dlažby. V prostoru křižovatek s ulicemi Ruská a Kyjevská jsou navrženy zvýšené křižovatkové plochy pro zvýšení bezpečnosti chodců a také pro snížení rychlosti projíždějících vozidel v rámci zóny 30 km/h.

Součástí stavby jsou rozsáhlé vegetační úpravy. U stávajících vzrostlých stromů byl zjištěn problematický řez a snížená fyziologická vitalita jedinců. Proto bylo rozhodnuto o jejich pokácení a nahrazení novým druhem javor červený, a to v počtu 60 ks.

Náklady stavby: 20,5 mil. Kč vč. DPH, stavba byla zahájena v říjnu roku 2024 a bude dokončena v 1. polovině roku 2025.

2_3 Kapitána Jaroše

Rekonstrukce komunikace Plzeňská cesta

Důvodem předmětné stavební úpravy je především špatný a nevyhovující technický stav komunikace a její nedostatečná šířka, jakož i obnova vodovodního řadu.

Navržena je stavební úprava v úseku od ulice U Českého dvora až k ulici K Řečišti v Hradišti. Komunikace bude v rámci stavby rozšířena pro bezpečné míjení větších vozidel, toto rozšíření bude zabezpečeno vybudováním opěrných zdí v místech prudkého svahu směrem k řece Úhlavě. Součástí stavby je úprava zastávky MHD směrem do centra a vybudování parkovacích stání.

Součástí stavby je i kompletní přeložka vodovodního přivaděče do Hradiště, odvodnění komunikace pomocí systému otevřených žlabů v přilehlém svahu, řešeno je nové veřejné osvětlení a obnova zeleně.

V rámci stavby dojde i na doplnění absentujících chodníků v místech, kde to bylo možné. Vzhledem k majetkovým poměrům v dotčené lokalitě zůstane v určitém úseku původní chodník z betonových panelů.

Náklady stavby činí: 28 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena na jaře 2025 a dokončena bude do konce roku 2025.

2_4 Plzeňská cesta

Stavební úpravy Husovo náměstí vč. rekonstrukce SSZ

V rámci této stavby bude řešen prostor Husova náměstí a okolních komunikací. Provedenými stavebními úpravami dojde k rekonstrukci povrchů komunikací včetně úprav stávající světelné signalizace a vybudování nové v rámci křižovatky Husova - Kotkova.

Navrhovaná stavba řeší rekonstrukci stávajících ulic na Husovo náměstí a části přilehlých komunikací včetně parkovacích stání, chodníků, ploch pro kontejnery, odvodnění komunikací a trvalého dopravního značení. Dispozice návrhu zohledňuje potřeby městské hromadné, veřejné linkové a ostatní automobilové dopravy a zároveň bezpečného pohybu chodců včetně úprav pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace.

V rámci stavby dojde k rozšíření Korandovy ulice při vjezdu do prostoru Husova náměstí pro možnost vložení druhého řadícího pruhu. V prostoru křižovatky Tylova – Korandova bude zrekonstruováno stávající světelně signalizační zařízení (SSZ). V prostoru křižovatky Husova – Kotkova bude pak vybudováno nově SSZ pro zvýšení bezpečnosti všech účastníků silničního provozu.

Řešena bude i vzrostlá zeleň v prostoru Husova náměstí – budou pokáceny neperspektivní stromy ve špatné stavu a namísto nich vysazeny stromy nové v maximální možné míře.

Předpokládané náklady stavby dle rozpočtu: 44 mil. Kč vč. DPH, stavba by měla být zahájena na jaře roku 2025 a pokračovat bude během 2. poloviny roku 2025.

2_5 Husovo nám.

Stavební úprava Živnostenské ulice

Předmětem této stavební akce je náprava současného technicky nevhodného stavu povrchu vozovky v Živnostenské ulici (a části Republikánské) v Lobzích. Provedenými stavebními úpravami dojde k rekonstrukci povrchů včetně nového uspořádání komunikační sítě. Tyto úpravy ve svém důsledku budou znamenat zkvalitnění prostředí v lokalitě, zvýšení počtu parkovacích míst a lepší usměrnění pohybu pěších.

Vozovky jsou navrženy s asfaltobetonovým povrchem. Lemující obruby budou betonové. Parkovací stání jsou z betonové dlažby nebo betonové zatravňovací dlažby. Chodníkové úpravy jsou opět z betonové dlažby vždy lemované betonovými prvky.

V rámci stavby bude provedena i rekonstrukce vodovodního řadu a rekonstrukce stávajícího veřejného osvětlení. Plochy zeleně budou doplněny zeminou a ornicí a budou zatravněny a doplněny vzrostlými stromy.

Náklady stavby: 12,6 mil. Kč vč. DPH, zahájení stavby se předpokládá v jarních měsících roku 2025.

2_6 Živnostenská

Oprava dlažby ve Smetanových sadech (U Branky)

Jedná se o opravy stávajících dlážděných povrchů včetně částečné výměny asfaltobetonového krytu za mozaikovou dlažbu a opravy povrchového odvodnění (zakrytých žlábků) stávající pěší zóny před vědeckou knihovnou ve Smetanových sadech a před papírnictvím v Kopeckého sadech ve třech předem stanovených stavebně oddělených částech opravami dotčené plochy.

Náklady stavby dle rozpočtu: 6,5 mil. Kč vč. DPH, stavba bude provedena v letních měsících roku 2025.

2_7 Dlažba U Branky

Obnova mostu PM-008 pod Klotzovým rybníčkem

Předmětem této stavby je náhrada stávajícího mostku na účelové komunikaci (lesní cestě), která slouží k zajištění nutné dopravní obsluhy navazujících pozemků (lesní pozemky, blízké zahrádky, střelnice).

V současné době je mostek v havarijním stavu, byla zjištěna velmi rozsáhlá degradace klenbového zdiva i maltové výplně a tím i dlouhodobě nedostatečná statická únosnost. Postavena bude volná replika v souladu s původním klenutým tvarem hlavní nosné konstrukce stávajícího mostku – tzn. klenbová monolitická železobetonová konstrukce s cihelným obkladem v místě původní zděné klenby.

Po provedené obnově mostku je následně ve výhledových plánech města Plzně úprava vodního toku, která je předmětem navazující stavby „Revitalizace Klotzova rybníčku a vodoteče“, jejímž obsahem je revitalizace tohoto toku a obnova původní nádrže včetně úpravy koryta stávajícího bezejmenného vodního toku od požeráku a přelivu nově obnovené nádrže Klotzova rybníčku.

Náklady stavby: 4,8 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena v jarních měsících 2025.

2_8 Můstek Klotzův

Úprava parkoviště pod mostem Gen. Pattona - závorový systém

V rámci této stavby dojde k vybudování nového závorového systému na vjezdu na stávající parkoviště pod mostem Gen. Pattona v Plzni. Stavbou dojde k úpravě parkovacích stání, přivedení inženýrských sítí nutných pro provoz závorového systému (odbavovací systém, automatická pokladna).

Parkovací stání mají základní rozměr 5,0 x 2,5 m, krajní stání jsou rozšířena o 0,25 m. Parkovací stání pro osoby ZTP maní rozměr 5,0 x 3,5 m. Celkem je navrženo 147 parkovacích stání včetně 7 stání pro osoby ZTP. Součástí stavby je doplnění a výměna veřejného osvětlení v rozsahu stavby a doplnění dohledového kamerového systému.

Předpokládané náklady stavby: cca 8,5 mil. Kč vč. DPH, stavba by měla být zahájena a dokončena během roku 2025.

2_9 parkoviště Patton

Oprava Purkyňovy ulice

Provedenými úpravami dojde k pokračování rekonstrukce uličního prostoru ulice Purkyňova, tentokrát v úseku mezi ulicemi Resslova a Prokopova. Úsek mezi ulicemi Škroupova – Resslova byl zrealizován v roce 2024.

Stavebním řešením bude vymezeno vedení komunikace a parkovacích pruhů. Navrženo je oboustranné parkování v pruzích šířky 2,0 m. Parkovací místa jsou navržena pro osobní automobily, motocykly i jízdní kola. Pro zvýšení bezpečnosti pěších účastníků silničního provozu je v místě křížení s Resslovou ulicí navržena zvýšená křižovatková plocha.

Vzhledem k poloze dotčené stavby v užším centru města Plzně je zde navržen tzv. kamenný program – parkovací stání budou mít povrch z dlažebních kostek, chodníky pro pěší jsou navrženy z plzeňské dlažby.

Součástí stavby je rekonstrukce veřejného osvětlení, úprava rozmístění parkovacích automatů a přeložky inženýrských sítí. Zcela nově je navrženo doplnění vzrostlé zeleně v maximální možné míře.

Náklady stavby: 25 mil. Kč vč. DPH, stavba byla zahájena v srpnu 2024 a bude dokončena v květnu 2025.

2_10 Purkyňova

Úprava křižovatky Klatovská – V Lukách

Zvýšení bezpečnosti zejména nemotorizovaných účastníků silničního provozu a úprava zastávek MHD – to jsou hlavní důvody uvedené stavební akce. Stávající průsečná křižovatka bude přestavěna na křižovatku okružní.

V současnosti se v místě stavby nachází průsečná křižovatka s rozlehlou neusměrněnou zpevněnou plochou. V místě se předpokládá pohyb chodců, ale v současnosti zde chybí chodník. Stávající autobusové zastávky jsou v podstatě v úrovni komunikace a autobusový záliv není jednoznačně definován.

Provedenými stavebními pracemi dojde ke zlepšení bezpečnosti přecházejících chodců, zvýšení komfortu uživatelů MHD díky upraveným zastávkám včetně nástupišť s moderními parametry. Součástí akce je rekonstrukce veřejného osvětlení a rozsáhlé přeložky vodohospodářské infrastruktury, které se nacházejí v ploše křižovatky. Kruhový objezd umožní i otáčení posilových autobusů veřejné dopravy.

Doplněny jsou chodníky pro chodce, na rameni OK směrem do Litic je navržen přechod pro chodce a doplněna bude také vzrostlá zeleň.

Náklady stavby: 27,7 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena v jarních měsících a dokončena do listopadu 2025.

2_11 Klatovská - V Lukách

Propojení ulice Růženy Svobodové

Provedením uvedené stavby dojde k jedosměrnému dopravnímu napojení ulice Růženy Svobodové na sil. I/27 (Lidickou ulici). Napojení bude řešeno jako styková křižovatka pouze s možností odbočení vpravo. Součástí stavebních úprav je napojení chodníku v ulici Růženy Svobodové na chodník v Lidické ulici s provedení místa pro přecházení v chodníku vedeného podél Lidické ulice.

V ulici Růženy Svobodové jsou dále navržena vlevo dvě podélná parkovací stání, na výjezdu z areálu záchranné služby bude vysazena obruba k parkovacím stáním.

Součástí stavby je přeložka vodovodu, řešení odvodnění komunikace a úprava zeleně v rozsahu stavby

Předpokládané náklady stavby: 2 mil. Kč vč. DPH, stavba bude provedena v souvislosti s opravou vozovky na Lidické třídě v 1. polovině roku 2025.

2_12 Růženy Svobodové

Sezónní parkoviště u Sv. Jiří

Předmětem této stavby je úprava stávající nezpevněné zelené plochy na odstavnou a manipulační plochu pro občasné parkování osobních automobilů v době konání společenských akcí u Sv. Jiří.

Vlastní odstavná plocha je navržena jako celistvá s povrchem ze štěrkotrávy. Parkovací pásy a vozovky budou odděleny pouze dřevěnými prvky. Napojení na okolní terén je provedeno opět zatravněním. V rámci úprav je navrženo 97 parkovacích stání pro osobní automobily, jde o kolmá stání.

V rámci provedené akce bude doplněna vzrostlá zeleň mezi parkovací plochu a komunikaci pro pěší a cyklisty.

Náklady stavby: 4 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena v jarních měsících roku 2025.

2_13 Parkoviště U Sv. Jiří

Rozšíření parkoviště v Regensburské ulici

Uvedená akce řeší zvětšení stávající parkovací plochy u Regensburské ulice. Stávající plocha je určena pro odstav dlouhodobě nepojízdných vozidel, odtažených z území města Plzně. Vzhledem k navýšenému počtu odtahovaných vraků původní rozsah odstavné plochy nestačil a je tedy nutné jeho rozšíření.

Zpevněná plocha se nachází na vnitřním oblouku sjezdové rampy z Regensburské ulice, nová plocha plynule navazuje na stávající. Nová plocha bude, stejně jako původní, oplocena pro zamezení přístupu neoprávněným osobám.

Součástí předmětné akce je i řešení odvodnění povrchu stávající i nové plochy. Vzhledem k nemožnosti napojit takto rozsáhlou plochu přímo do kanalizačního řadu ani odvést vodu do okolní zeleně, je pro zajištění odvodnění navržena retenční stoka.

Náklady stavby: 6 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena v jarních měsících roku 2025.

2_14 Parkoviště Regensburská

Lávka v Chotíkově (Faltusův most)

Zde se jedná o unikátní stavbu v rámci celé České republiky. Původní tzv. Faltusův most bude nově sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty překlenující výpadovku státní silnice I/20 na Karlovy Vary.

Ocelový celosvařový most, který je technickou památkou, neměl od roku 2019 po jeho sejmutí při rekonstrukci domažlické trati žádné využití, a proto bylo rozhodnuto o jeho transportu a následném osazení na vybudované mostní opěry jako lávka pro pěší a cyklisty přes zářez komunikace I/20 u obce Chotíkov. Pro přepravu bude konstrukce vzhledem ke své velikosti a hmotnosti rozdělena na menší části.

Umístěním v dané lokalitě bude umožněno mimoúrovňové, a tedy bezpečné a nenáročné překonání dopravně zatížených komunikací v obci Chotíkov.

V rámci stavby budou vybudovány komunikace navazující na stávající cesty, řešena instalace veřejného osvětlení v rozsahu stavby, přeložky a ochrana stávajících inženýrských sítí a v neposlední řadě úprava zeleně dotčené stavbou.

Náklady stavby: 60 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena v jarních měsících roku 2025.

2_15 Lávka Chotíkov

Celoplošná oprava Štefánikovy ulice

Uvedená stavba řeší kompletní opravu vozovky místní komunikace ulice Štefánkova v úseku ulice Nepomucká - Na Kovářské stráni. Délka rekonstruovaného úseku je 667 m. Součástí opravy je oprava rozbitých propustků po levé straně komunikace včetně povrchu vjezdů.

V rámci stavby bude opraven povrch stávajícího zálivu zastávky MHD Fialková. Povrch z dlažebních kostek bude rozebrán, kostky očištěny, sejmuto betonové lože. Kostky budou znovu položeny do vysokopevnostní cementové malty.

Náklady stavby dle rozpočtu: 26 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena v 1. polovině roku 2025.

2_16 Štefánikova

Oprava Rooseveltovy ulice

Předmětem této akce je oprava vozovky jízdního pásu v Rooseveltově ulici v úseku náměstí Republiky – křižovatka s ulicí Veleslavínova (včetně). Hlavními důvody pro provedení oprav jsou vyrovnání deformací dlážděného povrchu a zajištění funkce odvodnění vozovky.

V navrženém rozsahu opravy vozovky bude nutné výškově vyrovnat mříže, poklopy, krycí víčka (hrnečky) apod. dle nově vyrovnaného povrchu (pokrytí) opravovaných vozovek.

Náklady stavby: 3,6 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena v jarních měsících roku 2025.

2_17 Rooseveltova

Stavební úprava ulice Na Dlouhých

Motivem této stavební akce je úprava stávající místní komunikace Na Dlouhých tak, aby bylo zlegalizováno parkování po obou stranách komunikace. V současné době nemá komunikace dostatečnou šířku pro oboustranné míjení zejména vozidel MHD.

Vpravo od zastávky MHD Ke Špitálskému lesu jsou navržena 4 parkovací stání K+R sloužící pro přilehlou základní školu. Celkem je v úseku navrženo dalších 19 parkovacích stání pro osobní automobily. Opraven bude povrch komunikace v celém úseku stavby, dojde k opravě chodníků a nástupišť zastávek MHD (včetně úpravy výšky nástupní hrany pro pohodlný nástup cestujících).

Dále bude upravena zeleň včetně vsazení vzrostlých stromů a upraveny rozvody veřejného osvětlení. Stavba bude prováděna v koordinaci s výměnou kanalizace a vodovodu, což je samostatná investice Vodárny Plzeň

Náklady stavby: 10,5 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena v jarních měsících roku 2025.

2_18 Na Dlouhých

Oprava Doudlevecké lávky (U Staru)

Předmětem této stavby je výměna pochozí izolace lávky, provedení kompletní nové protikorozní ochrany nosné konstrukce, sanace pilířů a opěr a výměna zábradlí.

Odhad nákladů stavby: 6 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena v letních měsících roku 2025.

2_19 Doudlevecká lávka

Přechod pro chodce v Revoluční ulici

Předmětem této drobné stavby je doplnění přechodu pro chodce přes Revoluční ulici v místě křižovatky s ulicí Sokolská pro zvýšení bezpečnosti chodců, zejména pak školních dětí z nedaleké základní školy.

V rámci stavby dojde k úpravě nároží křižovatky v úpravou bezbariérových míst na všech ramenech křižovatky. Součástí navržených úprav jsou související úpravy zpevněných ploch vozovek, chodníků a pruhu pro cyklisty a rovněž navazující terénní úpravy.

Stavba zahrne rovněž úpravy na technické infrastruktuře, které spočívají v odstranění dvou stávajících uličních vpustí, které budou nahrazeny v nových polohách a dále doplnění veřejného osvětlení o dva nové stožáry pro nasvícení přechodu pro chodce.

Náklady stavby dle rozpočtu: 4,3 mil. Kč vč. DPH, stavba bude provedena začátku školního roku 2025.

2_20 Přechod Revoluční

Celoplošná oprava ulice Na Roudné

Předmětem této stavby je oprava vozovky v ulici Na Roudné od okružní křižovatky s ulicí Jateční / Na Sudech po úpravnu vody. Bude provedeno odfrézování asfaltových vrstev na levé polovině vozovky v tloušťce min. 40 mm, vpravo v celkové tloušťce cca 100 mm a bude provedena oprava případných poškozených míst podkladní vrstvy.

Náklady stavby dle rozpočtu: 4,3 mil. Kč vč. DPH, stavba bude provedena v letních měsících roku 2025.

2_21 Na Roudné

Závorový systém na parkovišti Štefánikovo náměstí

Jedná se o stavbu nového závorového systému na vjezdu na stávající parkoviště na Štefánikově náměstí v Plzni u zimního stadionu. Stavbou dojde k úpravě parkovacích stání, umístění servisní buňky a přivedení inženýrských sítí nutných pro činnost závorového systému.

Tato úprava se provádí v souvislosti se vznikem nové zóny placeného stání G v oblasti Doudlevcké ulice v roce 2025.

Odhad nákladů stavby: 2 mil. Kč, stavba bude provedena v roce 2025.

Štefánikovo náměstí

Výstavba SSZ Jateční - Chrástecká

V rámci této akce dojde ke stavebním úpravám křižovatky v souvislosti s instalací světelného signalizačního zařízení (SSZ). Důvodem je nutnost regulace provozu na Jateční ulici pro možné vyjetí z ulice Chrástecká a s tím související možnost preference vozů MHD.

Stavbou dojde k úpravě bezbariérového místa v místě plánovaného přechodu/přejezdu a vložení přechodu pro chodce sloučeného s přejezdem pro cyklisty. Stavbou jsou dotčeny stávající chodníky a stezky pro chodce pro cyklisty. Tyto stezky jsou plynule napojeny na nově navrhovaný přechod – přejezd.

Náklady stavby dle rozpočtu: 3,6 mil. Kč vč. DPH, stavba bude provedena v roce 2025.

SSZ Jateční - Chrástecká

Rekonstrukce cesty Dubová hora

Projektová dokumentace řeší úpravu současné polní a lesní cesty mezi hřbitovem v městské části Litice a podjezdem pod železniční tratí u obce Lhota v rekreační oblasti Dubová hora.

Navržená šířka cesty je 3,50 m ve zpevnění + 2 x 0,50 m nezpevněná krajnice. V místě výhyben je zpevněná část rozšířena na 6,0 m.

Komunikace a přilehlé plochy jsou odvodněny podélným a příčným sklonem mimo vozovku, kde je dešťová voda odváděna mimo komunikaci. Konstrukce vozovky je navržena s obrusnou vrstvou z asfaltového betonu, s podkladními vrstvami z drceného kameniva. Celková délka upravené komunikace je 1,8 km.

Náklady stavby dle rozpočtu: 10 mil. Kč vč. DPH, stavba bude provedena v roce 2025, bližší termín bude uveden později.

2_24 Dubová hora

Cyklostezka Malesice – směr Město Touškov

V rámci stavby bude vybudována smíšená stezka pro chodce a cyklisty z Malesic směrem na Město Touškov. Celková délka navržené stezky je 2,2 km.

Smíšená stezka má základní šířku 3 m a je navržena s krajnicemi šířky 0,5 m. V místě výhybny má šířku 5 m. Rozměr výhybny je 14,5 m s nájezdovými klíny o délce 5 m. Smíšená stezka je navržena s povrchem z asfaltového betonu, krajnice je provedena z asfaltového recyklátu, ostatní dotčené plochy budou zatravněny.

Náklady stavby dle rozpočtu: 13 mil. Kč vč. DPH, stavba bude zahájena v červnu roku 2025.

Cyklo Malesice

Lávka pod soutokem Radbuzy a Úhlavy

Hlavním předmětem této stavby je lávka přes řeku Radbuzu v místě pod soutokem s řekou Úhlavou, a to včetně navazujících přístupových komunikaci – stezek pro chodce a cyklisty se společným provozem. Celá stavba bude součásti sítě sportovně – rekreačních tras podél vodních toků, tzv. Greenways.

Dále je součástí stavby zpevnění břehu koryta a provedení nového veřejného osvětlení podél celého nového úseku cyklostezky. Základní volná šířka nové cyklostezky je 3,0 m. Celková délka úpravy je 524,57 m.

Pro konstrukci lávky byla zvolena čtyřpolová konstrukce, která je rozdělena do 3 dilatačních celků. Konstrukce jsou uložené na ložiskách na hlubinně založených monolitických opěrách resp. podpěrách.

Předpokládané náklady stavby: 50 mil. Kč vč. DPH, stavba by měla být zahájena ve 2. polovině roku 2025.

Lávka pod soutokem

Informace o termínech zahájení a ukončení jednotlivých staveb se budou v průběhu roku upřesňovat dle skutečnosti. U staveb, u kterých nebyl zatím vysoutěžen zhotovitel, jsou údaje o nákladech stavby odhadované dle předchozích stupňů dokumentace nebo dle rozpočtu zpracovaného projektantem.

Město Plzeň