Organizace dopravy a orientační systém
Zóny 30 na území města Plzně - 2024
2. 1. 2025 | Autor: Martin Lukeš
Na území města Plzně je v současnosti několik různě rozsáhlých oblastí, na jejichž vjezdech/výjezdech je umístěno dopravní značení č. IZ8a,b „Zóna s dopravním omezením“ s vyznačení dopravní značky č. B20a (30) „Nejvyšší dovolená rychlost“. Jedná se o tzv. Zóny 30, které řeší plošné zklidnění dopravy v dané oblasti regulací nejvyšší dovolené rychlosti.
Zóna 30 je jednou z forem plošného zklidňování dopravy na místních komunikacích s obslužnou dopravní funkcí především v rezidenčních oblastech, má vyšší rozsah použití než např. obytná zóna.
Zásadní rozdíly v Zóně 30 oproti obytné zóně:
- zůstává zachováno členění na vozovku a chodník a není tedy nutná přestavba komunikace,
- Zóny 30 se zřizují i na komunikacích s vyšším dopravním významem než u zón obytných,
- napojení se řeší jako křižovatka,
- parkování není omezeno pouze na označená místa,
- chodci, cyklisté a automobily nesdílejí společný prostor (pobytový/přidružený prostor je od hlavního dopravního prostoru oddělen),
- nejvyšší dovolená rychlost je 30km/h.
Charakteristické znaky Zón 30 (zklidňovací principy):
- pravidlo přednosti zprava v křižovatkách, minimální užití dalšího dopravního značení včetně vodorovného (přechody se většinou nevyznačují, chodci mohou přecházet kdekoli)
- směrová dopravně zklidňovací opatření (šikany např. pomocí střídavého parkování, zúžení jízdního profilu apod.)
- výšková zklidňovací dopravní nebo stavební opatření.
Navrhování Zón 30 podrobně řeší předpis TP 132 (Zásady zklidňování dopravy na pozemních komunikacích v obcích).
Přínosy: zvýšení bezpečnosti silničního provozu; regulace intenzit dopravy a při dodržení vhodných zklidňovacích opatření i snížení hluku a emisí; úspornější dimenzování komunikací při přestavbách.
Přehled dosud zřízených Zón 30 na území Plzně:
Název zóny |
měst. obvod |
přibližná rozloha (ha) |
Bolevec - Prokopávka |
1 |
9,2 |
Zavadilka |
1 |
58,8 |
Pod Jezírkem |
1 |
1,0 |
Vinice - 3 části |
1 |
25,3 |
Slovany 1 - Květná |
2 |
2,8 |
Slovany 2 - Rychtaříkova |
2 |
13,0 |
Slovany 3 - Spojovací |
2 |
3,3 |
Slovany 4 - Petřín |
2 |
30,1 |
Slovany 5 - Zahradní |
2 |
42,4 |
Slovany 6 - Chválenická |
2 |
14,0 |
Slovany 7 - Plzenecká (Sladkovského) |
2 |
4,8 |
Centrum 1 |
3 |
28,6 |
Centrum 2 |
3 |
13,0 |
Centrum 3 |
3 |
14,0 |
Bezovka |
3 |
35,6 |
Bory 1 |
3 |
16,5 |
Františka Kováříka |
3 |
0,5 |
T. Brzkové č. 50 - 64 |
3 |
0,3 |
OC Lábkova |
3 |
0,5 |
Křimická č. 128 - 136 |
3 |
0,3 |
Výsluní |
3 |
89,9 |
Valcha - Černý most |
3 |
23,5 |
Radobyčice - 2 části |
3 |
13,2 |
Zátiší |
3 |
3,8 |
Doubravka 1 |
4 |
9,7 |
Doubravka 2 |
4 |
0,3 |
Rubínová |
4 |
0,4 |
V Hájku |
4 |
1,6 |
Lobzy |
4 |
10,9 |
Radčice |
7 |
5,5 |
Černice |
8 |
4,6 |
Lhota - Mokřiny |
10 |
8,4 |
Lhota |
10 |
31,7 |
Výhled: s aktuálními požadavky na zklidňování dopravy na místních obslužných komunikacích s převahou pobytové funkce, jakož i z hlediska možnosti úspornějšího navrhování komunikací se v Plzni připravují další Zóny 30. Konkrétně jde např. o Vinice, Křimice, části Doubravky, Jiráskovo nám. včetně širšího okolí, oblast Doudlevecké ulice aj.